تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

با درآمد از اینترنت رییس خودت باش


راهی نو برای مالکیت کسب و کار در بیز


متن مصاحبه رئیس هیئت مدیره شرکت بازاریابان ایرانیان زمین با نشریه کارآفرین ناب نخستین نشریه بازاریابی شبکه ای

راهی نو برای مالکیت کسب و کار

 

در گفت و گویی با غلامرضا عطاران"رئیس هیئت مدیره شرکت بازاریابان ایرانیان زمین"

 

کارآفرین ناب: لطفاً معرفی مختصری از خودتان و سوابق کاری تان بفرمائید.

غلامرضا عطاران هستم، کارشناس ارشد مدیریت سیستم و رئیس هیئت مدیره شرکت بازاریابان ایرانیان زمین. حدود 29 سال سابقه خدمات دولتی دارم که در چند وزارتخانه و نهاد دولتی مشغول به کار بوده ام.

کارآفرین ناب: فعالیت در حوزه بازاریابی شبکه ای را از چه زمانی آغاز کردید؟

حدود 3 سال پیش که مجوزهای بازاریابی شبکه ای توسط وزارت صنعت معدن و تجارت به صورت قانونی ارائه شد ما نیز در همان زمان مجوزمان را برای شروع فعالیت بازاریابی شبکه ای به صورت رسمی دریافت نمودیم و در اصل جزء اولین گروه شرکت هایی بودیم که مجوز گرفتیم.

کارآفرین ناب: جناب عطاران لطفاً توضیحی درباره فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای برای خوانندگانی که در این حوزه اطلاعاتی ندارند بفرمائید. در واقع فعالیت اصلی این شرکت ها چیست؟

بازاریابی شبکه ای زیر مجموعه ی فروش مستقیم است. در واقع به نوعی همان فروش مستقیم چند سطحی (MLM) می باشد. عمر صنعت فروش مستقیم نزدیک به یک قرن است؛ اما قوانین بازاریابی شبکه ای برای اولین بار در آمریکا تدوین گردید که به حدود نیم قرن پیش باز می گردد.

بازاریابی شبکه ای، روشی موثر برای توزیع محصولات و خدمات است و می تواند در مورد بسیاری از کالاها، پُربازده تر از روش های سنتی عمل کند. در این روش منابع مالی که قرار است صرف تبلیغات و زنجیره توزیع شود، به صورت پورسانت بین خود مصرف کننده ها پخش می شود؛ به همین دلیل امروزه این روش را در مقایسه با سایر روش های توزیعی و تبلیغی، روش عادلانه تری برای توزیع ثروت می دانند. بازاریابی شبکه ای یا همان فروش مستقیم چند سطحی که قبلاً به نام دسیسه های هرمی از آن بدگویی می شد، امروزه به یکی از قوی ترین روش های توزیع کالا و خدمات در دنیا تبدیل شده است که انشاالله در آینده نزدیک در ایران عزیزمان نیز شاهد روند رو به رشد این تجارت خواهیم بود.

کارآفرین ناب: منظورتان از دسیسه های هرمی چیست؟ در واقع تخلف این شرکت ها چه بود؟

به طور مثال هیچ کالایی دست مشتری نمی دادند؛ در اصطلاح هوا می فروختند و پولی را دریافت می کردند. شرکت هایی هم که ظاهراً کالایی ارائه می کردند، عموماً کالاهایی بود که ارزشی معادل هزینه دریافتی بابت شان را نداشتند. برای شناخت تفاوت های اصلی شرکت های دسیسه هرمی با بازاریابی شبکه ای کافی است به سایت مرجع وزارت صنعت معدن و تجارت در زمینه بازاریابی شبکه ای به آدرس www.networkmarketing.moc.gov.ir مراجعه نمائید.

کارآفرین ناب: در حال حاضر چطور؟ قوانین به چه شکل است؟

متأسفانه ما هنوز در ایران قانون خاصی برای بازاریابی شبکه ای نداریم؛ مجوز فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای توسط شورای عالی امنیت ملی صادر شده و دستورالعمل هایی وجود دارد که این دستورالعمل ها توسط کمیته ای به نام کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای کشور به تصویب رسیده است. زمانی که دستورالعمل ابلاغ شد، صدور مجوز فعالیت شرکت ها با نظر کمیته ای به نام کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای کشور و محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت که دبیرخانه کمیته می باشد، آغاز گردید.

طبق آمارهای سازمان مدیریت کشور برای ایجاد هر شغل در کشور حداقل نیاز به 700 میلیون ریال سرمایه گذاری می باشد. در واقع دولت باید سرمایه گذاری کند تا یک شغل ایجاد شود. شرکت های بازاریابی شبکه ای به عنوان سازمان های غیر رسمی به کمک دولت ها آمده و بدون دریافت بودجه یا هرگونه وجهی، شغل ایجاد می کنند. در این شرکت ها آموزش کسب و کار و آموزش مهارت بازاریابی و فروش به تازه واردها داده می شود.

متأسفانه در ایران کار پاره وقت یا ساعتی بسیار کم داریم؛ زیرا طبق قانون کار هر فردی که بخواهد جایی مشغول به کار شود باید بیمه شود، در غیر این صورت کارفرما جریمه می شود؛ بنابراین صاحبان مشاغل سعی می کنند اصلاً استخدام نداشته باشند تا درگیر مسائل قانون کار و مسائل بعد از آن نشوند. این شرکت ها به راحتی فضای کسب و کار را برای جوانانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و جویای کار هستند، یا همراه با تحصیل خود نیاز به یک کار پاره وقت دارند، مهیا می کنند و بهترین حالت برای حل این مشکل می باشند.

شخص در هر ساعت و هر زمانی که دوست دارد می تواند فعالیت بازاریابی در این شرکت ها را داشته باشد و ساعت خاصی برای انجام کار تعریف نشده است.

کارآفرین ناب: بعد از اینکه آموزش ها تکمیل شد چه اتفاقی می افتد؟

بهتر است بگوئیم وقتی آموزش های مقدماتی تمام شد. زیرا در بازاریابی شبکه ای آموزش جزء برنامه های همیشگی کار است. در واقع یکی از جاذبه های بزرگ این تجارت رشد شخصی است، که افراد می توانند در این تجارت از طریق آموزش های عملی به دست آورند. وقتی آموزش های (پایه) تکمیل شد در همان تیم ها می توانند شروع به فعالیت کنند. در اولین مرحله محصولاتی را می خرند که ابتدا خودشان با آن ها آشنا شوند، تا بتوانند راحت تر احساس خود را درباره مصرف محصولات، به مشتریان انتقال دهند. به همین دلیل است که در فروش مستقیم معروف است که «فروشنده باید اولین فروش را به خودش انجام دهد.»

بعد از تکمیل آموزش ها، افراد در تیم هایی که انتخاب کردند مشغول به فعالیت می شوند که این فعالیت معمولاً با مصرف شخصی محصولات، توصیه به اطرافیان شروع و با جذب و آموزش افراد علاقمند به انجام این حرفه ادامه می یابد.

کارآفرین ناب: نظرتان راجع به بازاریابی هرمی چیست؟ اگر مشروط بر اینکه محصولی در آن فروخته شود مورد تأیید است؟

ممنوعیت طرح های دسیسه هرمی (و نه بازاریابی هرمی)، تنها ارتباط به داشتن یا نداشتن محصول ندارد. زیرا در حال حاضر طرح های هرمی ای وجود دارند که محصول هم ارائه می دهند اما باز هم غیر قانونی اند و به طرح های هرمی محصول دار معروف اند. مشکل در طرح های هرمی این است که پیوستن افراد به این گونه شبکه ها، با انگیزه ی مصرف و فروش محصولات نیست؛ بلکه به دلیل استفاده از پلن درآمدی صرفاً با عضوگیری، اجبار و تطمیع افراد جدید به خرید محصولات بی ارزش یا کم ارزش و ادامه ی این روند می باشد. در شرکت های هرمی، محصول اهمیتی ندارد. آنچه مهم است پلن درآمدی و عضوگیری مداوم جهت کسب درآمد است. این درآمد صرفاً با ورود افراد جدید حاصل می شود. در حالی که در شرکت های بازاریابی شبکه ای، محصول یکی از ارکان اساسی به حساب می آید و درآمد افراد، نه با ورود افراد جدید بلکه از طریق فروش محصولات به مشتریان به دست می آید.

به عبارتی در شرکت های هرمی، با توقف عضوگیری، درآمد همه ی افراد شبکه قطع خواهد شد، در حالی که در بازاریابی شبکه ای، درآمد افراد با توقف عضوگیری نه تنها قطع نمی شود، بلکه می تواند بیش تر هم شود! زیرا این درآمد فقط به میزان فروش کالاها مربوط است.

کارآفرین ناب: در حال حاضر روش شرکت های بازاریابی شبکه ای به چه شکل می باشد؟

بازاریابی شبکه ای یعنی فروش مستقیم محصول. شرکت های بازاریابی شبکه ای با مبادی تولید و یا وارد کننده اصلی کالا در ارتباط می باشند. کالاهایی که وارد کشور شده، یا کالاهایی که در کشور تولید می شوند تا زمانی که دست مصرف کننده نهایی برسند، چندین مرحله را طی کرده و از واسطه های زیادی عبور می کند. در واقع شرکت های بازاریابی شبکه ای خود را به تولید کننده و یا وارد کننده اصلی وصل کرده و کالا را مستقیماً از کارخانه تهیه نموده و به دست مصرف کننده می رسانند؛ بنابراین واسطه ها حذف شده و سودی که قرار است به واسطه ها برسد در شرکت های بازاریابی شبکه ای در قالب یک پلن که در این شرکت ها تعریف شده، در بین بازاریابان یا نمایندگان مستقل زیر مجموعه ها به صورت عادلانه تقسیم می شود، که البته برای آن اصول استاندارد جهانی وجود دارد.

کارآفرین ناب: جناب عطاران فروشگاه های مختلفی که اکنون در سطح شهر تخفیف هایی برای مشتریان گذاشته اند، آیا ضربه ای به فروش شما نمی زنند؟

آن تخفیف ها فصلی و مقطعی هستند و به ما ضربه ای نمی زنند. ما یکسری کالا داریم که قیمت آن ها حتی از فروشگاه های زنجیره ای نیز پائین تر است. به طور مثال فروشگاه شهروند را در نظر بگیرید که قیمت های آن نسبت به بقیه فروشگاه ها متعادل تر است، ما حتی بعضی از کالاهایمان از فروشگاه های شهروند نیز ارزان تر است .

همان طور که قبلاً اشاره شد در شرکت های بازاریابی شبکه ای کالا بایستی از مبادی اصلی تولید یا واردات تأمین شود یا برند خود شرکت را داشته باشند. کالا باید منحصر به فرد و خاص باشد، محصولی نباشد که در تمامی فروشگاه ها یافت شود، در غیر این صورت فروشنده های مستقیم سودی نخواهند کرد.

در مرحله اول اجرای دستورالعمل بازاریابی شبکه ای، به شرکت ها اجازه داده شد که کالای منحصر به فرد و خاصی داشته باشند که شرکت بیز این کالاها را در سبد خود داشت؛ کالاهایی که از خارج کشور وارد می کردیم و در ارتباط با بهداشت و سلامت فردی بود مانند دستگاه تصفیه آب، دستبندهای مغناطیسی و... .

در مرحله دوم که دستورالعمل تغییر کرد، مرکز امور اصناف لیست یکسری کالاهایی را اعلام و عنوان نمودند که بایستی این کالاها را در سبد خود داشته باشید که متأسفانه محصولات لیست، کالاهای فروشگاهی بودند که همه جا یافت می شد. وقتی دیدیم که مرکز امور اصناف کالاهای منحصر به فرد و خاص را از لیست خارج کرده و کالاهای عام را در دستورالعمل قرار داده، تصمیم گرفتیم که کالاهای عامی داشته باشیم که خاص و یونیک باشند و از کالاهای عام، محصولات منحصر به فرد بسازیم.

به همین منظور برای اولین بار شرکت بازاریابان ایرانیان زمین، برند BIZ را برای 300 قلم کالا در 14 طبقه به ثبت علامت تجاری رساند. حدود 2 سال تلاش کردیم تا این کار را انجام دهیم. وقتی برندمان ثبت شد با کارخانجاتی که ظرفیت خالی داشتند وارد مذاکره شدیم و محصولاتی را که با تحقیق و توسعه انتخاب کرده بودیم را در آن جا تولید کردیم که در اصطلاح می گویندout source .

این کار خیلی سخت و مهم است، زیرا از برند خودمان استفاده می کنیم، بایستی کالاها حتماً از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا روح برند آسیبی نبیند. برای این عمل ما شخصاً MC کار شدیم و از ابتدا تا انتها پروژه تولید را خودمان مدیریت کردیم و به شکر خدا موفق هم بوده ایم.

کارآفرین ناب: یعنی شرکت بیز کارخانه ای مختص به خود ندارد؟

خیر. از آن جایی که حدود 14 سال عضو انجمن مدیران صنایع کشور بودم، تقریباً با مشکلات تولیدکنندگان آشنا هستم. در واقع ما از ظرفیت خالی کارخانجات دیگر استفاده کردیم، نه اینکه برویم رقیب آن ها شویم و از وظیفه اصلی خود که حلقه اتصال تولید کننده با مصرف کننده نهایی می باشد دور شویم و به هدف اصلی خود دست نیابیم.

زمانی تولید داخلی خوب است که تمام ظرفیت تولیدکنندگان پُر شده باشد و بعد بیائیم تولید جدیدی را راه اندازی کنیم. نباید شعار دهیم و خیال پردازی کنیم. در حال حاضر کارخانجات کشور با تمام ظرفیت اسمی خود کار نمی کنند و اکثریت ظرفیت خالی دارند؛ بنابراین این معقول به نظر می رسد که شرکت های عرضه کننده از ظرفیت خالی همان کارخانجات استفاده کنند.

کارآفرین ناب: جناب عطاران در مورد محصولات شرکت بیز توضیح دهید. در حال حاضر چه محصولاتی دارید و به چه شکل تولید می شوند؟

همانطور که در بالا اشاره شد بعد از دستورالعمل جدید اصناف که نام کالاها را ذکر کرده بودند، ما بدنبال کالای مصرفی رفتیم و چون سیاست ما از ابتدا محصولات بهداشت و سلامت فردی بود، کالاهایی را از این رسته انتخاب کردیم که عمدتاً مصرفی هستند و فقط دو گروه بود که جزء کالای با دوام به حساب می آمد، دستگاه های تصفیه آب و ساعت. بقیه مصرفی و در رسته بهداشت و سلامت فردی هستند.

کارآفرین ناب: در مورد پلن درآمدزایی شرکت بگوئید.

بسته به نوع کالاهایی که در پلن قرار می گیرد، سوددهی پلن مشخص می شود. بر خلاف تصور عمومی خیلی از افرادی که در این حرفه فعالیت می کنند، پلن خوب پلنی نیست که فقط بیش ترین سود را می دهد، بلکه باید سود هر لایه از شبکه فروش را به طور عادلانه و براساس میزان مشارکت در فروش پرداخت کند.

در پلن بیز سعی شده است هم حقوق توزیع کنندگان و هم حقوق راهبران به یک اندازه در نظر گرفته شود تا افراد مختلف با انگیزه های متفاوت هر کدام بتوانند بسته به تلاش شان از این پلن بهره مند شوند. پورسانت هایی برای علاقمند کردن راهبران جهت فعالیت در عمق شبکه و کمک به لایه های پایین تر گروه شان، و همین طور پورسانت هایی جهت سهیم کردن راهبران در سود نهایی شرکت در نظر گرفته شده است. یعنی در پلن پورسانت دهی شرکت، هم حقوق افراد توزیع کننده را لحاظ کرده ایم و هم راهبران و کسانی که جدی تر و حرفه ای تر فعالیت می کنند.

کارآفرین ناب: پلن ها و قوانین شرکت بیز چگونه نوشته شده است؟ آیا از قوانین خاصی الگو گرفته اید؟

ما بسیاری از پلن ها و قوانین شرکت های مطرح دنیا را در زمینه بازاریابی شبکه ای بررسی کردیم و به نکات مثبت و منفی آن ها پی بردیم. اما از طرفی با این آسیب هم آشنایی داریم که کپی برداری صِرف از پلن های شرکت های دیگر چه عواقبی در پی می تواند داشته باشد؛ به همین منظور در انتخاب محصولات، طراحی پلن درآمدی و تدوین قوانین شرکت، از راهنمایی مشاوران حرفه ای در این زمینه استفاده کردیم. به طوری که مثلاً برای طراحی پلن درآمدزایی، نزدیک به یک سال تحقیق و مطالعه صورت گرفت. متأسفانه در زمان طراحی پلن نگاه عمومی بر این بود که فقط سود بیش تر مدنظر باشد و توقعات نادرستی از سمت نگاه عمومی در این باره وجود داشت. اما خوشبختانه تیم تحقیقاتی شرکت بدون توجه به این فشارها، اصول استاندارد را برای طراحی پلن، الگوی کار خود قرار داد. پلن تمام شرکت های معتبر جهانی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نیازهای تمام گروه های حاضر در شبکه اعم از مشاوران فروش، شبکه سازان پاره وقت و افرادی که قصد شبکه سازی حرفه ای را دارند در نظر گرفته شد که خوشبختانه نتیجه کار، گویای درستی این ملاحظات می باشد.

امروز در طرح سوددهی بیز هر فرد با توجه به میزان مشارکت خود در فروش، سود عادلانه دریافت می کند و در واقع خود پلن، افراد را به سمت فعالیت سالم بازاریابی شبکه ای هدایت می کند. بر خلاف خیلی از پلن ها که به دلیل ضعف طراحی، شبکه سازان را به سمت تبدیل شبکه فروش به ساختار هرمی سوق می دهند. شاید در ظاهر به نظر ساده بیاید، اما طراحی یک طرح سوددهی علمی و حرفه ای، کار بسیار سخت و پیچیده ای است؛ زیرا پلن ناکارآمد علاوه بر ضربه زدن به بدنه شبکه فروش می تواند تمامیت شرکت را نیز به خطر بیندازد و موجب ورشکستگی شرکت شود. حتی همین حالا هم بازدهی پلن سوددهی بیز، ماه به ماه مورد تحلیل قرار می گیرد و همین امروز هم طرح های آماده ای برای اجرا در 6 ماه آینده و حتی 1 سال آینده برای ارتقاء طرح سوددهی شرکت داریم.

کارآفرین ناب: استاندارد جهانی خاصی برای درصد پورسانت پلن ها وجود دارد؟ یا اینکه به صورت مجزا مشخص می گردد؟

در شرکت های بازاریابی شبکه ای از آن جا که این سود ناشی از حذف واسطه ها و هزینه تبلیغات است، در مورد هر کالا و هر شرکت کاملاً متفاوت است، ولی میانگین درصد پورسانت پرداختی در پلن ها بین 40 تا 60 درصد قیمت فروش محصولات است. با توجه به قوانین ایران و جدید بودن این صنعت در کشور این سود مقداری کم تر از عرف دنیا می باشد. پورسانت ها بستگی به کالایی دارد که در پلن قرار می گیرند. در شرکت های هرمی، پلن فروخته می شد، اما در شرکت های بازاریابی شبکه ای ما کالا می فروشیم. هر کالا ارزش ذاتی خاص خود را دارد. وقتی کالا در بازار با قیمت 1000 تومان عرضه می شود، شرکت نمی تواند آن را 1200 تومان بفروشد. حاشیه سود اگر متعارف نباشد و از یک درصدی بالاتر رود، این طور است که من کالا را گران تر از بازار به شما فروخته باشم و بعد پولش را به شما بازگردانم. این کار که هنر نیست، پول از این جیب به آن جیب شده است.

کارآفرین ناب: به نظر شما چه فعالیت هایی می تواند باعث موفقیت یک شرکت بازاریابی شبکه ای شود؟

با توجه به فعالیت بیش از یک دهه شرکت های دسیسه هرمی به نام بازاریابی شبکه ای و سوء استفاده از این اسم، امروزه عملکرد شرکت ها و راهبران و توزیع کنندگان بسیار حساس و نقش حیاتی در رشد و بقای این صنعت در میهن عزیزمان دارد.

لازم است راهبران شرکت ها، آموزش های غلط شرکت های دسیسه هرمی را که صرفاً به عضوگیری و ترغیب افراد به هر قیمتی برای انجام این فعالیت بود را فراموش کنند و از نو در مورد بازاریابی شبکه ای و فروش مستقیم چند سطحی- که همانا مصرف صادقانه محصولات، توصیه به خانواده همکاران، دوستان برای مصرف، جذب و آموزش افراد علاقمند می باشد- یاد بگیرند و یاد دهند.

کارآفرین ناب: آیا این خوب و سالم کار کردن شاخص های خاصی دارد؟

سالم و خوب كار كردن را مي توان به دو بخش تقسيم كرد، يكي شركت ها و ديگري تيم ها و راهبران.

در مورد شركت ها بايد تمامي معيارها از جمله كيفيت و كميت و قيمت كالاها مناسب باشد. ارسال و توزيع محصولات به بهترين نحو صورت پذيرد. واحد پاسخگويي به مسائل و مشكلات توزيع كنندگان به صورت تلفني و ايميلي و .... از كم ترين مواردي است كه هر شركت خوب و سالم براي رشد نياز دارد؛ اما در مورد تيم ها و راهبران، بايد فروش اجباري، پيش انباشته سازي و .... كليه عواملي كه باعث ايجاد نارضايتي در قشر توزيع كنندگان مي شود، جلوگيري كرد تا به دليل تخلف عده اي، كل فعاليت شركت مختل و يا باعث بدنامي نشود.

باید برای افرادی که وارد شبکه می شوند یک برنامه قدم به قدم رشد و آموزش وجود داشته باشد، افراد باید در طول فعالیت خود نحوه فعالیت حرفه ای در این تجارت را فرا بگیرند تا بتوانند برای خود کسب مهارت کنند که در آینده تضمین زندگی آن ها شود نه اینکه فقط براساس جوسازی، افراد را تهییج به حضور در شرکت کرد. افراد شبکه باید خودشان فرهنگ استفاده از محصولات را داشته باشند نه اینکه فقط به انگیزه درآمد وارد شبکه شده باشند.

ما یک شعار داریم که اعتبار المثنی ندارد، یعنی شرکت بایستی طوری فعالیت نماید که باعث سلب اعتماد مسئولان و بازاریابان نگردد و بسیاری از موارد دیگر که در اینجا نمی شود به همه آن ها اشاره کرد.

کارآفرین ناب: مزیت شرکت بیز نسبت به سایر رقبا در چه چیزی است؟

شرکت بیز مزایای متعددی دارد، اما شاید مهم ترین آن ها راهبران حرفه ای و دلسوز بیز باشند. همان طور که می دانید کار گروهی موثر، یکی از اصول موفقیت در بازاریابی شبکه ای است، و فعالیت تیمی صرفاً توسط راهبران کارآزموده، نتیجه بخش خواهد بود. شرکت بیز، خوشبختانه در چند سال اخیر از همراهی بی چون و چرای مجموعه ای از راهبران بهره مند بوده است که در همه ی ناملایمات و سختی ها، ما را تنها نگذاشته و پا به پای شرکت در پیشبرد اهداف جمعی مان نقش بسزایی ایفا نموده اند. ما به داشتن آن ها می بالیم و مسلماً آن ها را اصلی ترین سرمایه ی بیز می دانیم.

وجود چنین راهبرانی در هر گروهی، موفقیت هر فرد تازه کاری را در این صنعت تضمین خواهد کرد. علاوه بر این معتقدم بزرگ ترین معیار ارزیابی هر شرکتی، اهداف و بینش و رسالت مدیران و پایه گذاران آن شرکت است. از همان روز اول تمام افرادی که ستون های اصلی شرکت را تشکیل می دهند با هدفی بزرگ و ارزشمند پا به میدان گذاشتند و آن هم فرهنگ سازی تجارت بازاریابی شبکه ای سالم و قانونمند در کشور عزیزمان ایران و صادر کردن این تجارت حتی به خارج از مرزهای کشور بود که البته خیلی ها با نگاه به موانع موجود انجام آن را غیر ممکن می‌دانستند. اما به شکر خدا و همت تمام اعضا تا به امروز از پس تمام مشکلات سربلند بیرون آمده ایم و همین حالا هم کارنامه درخشانی داریم. و به لطف خدا به آنچه گفته ایم عمل می کنیم سيستم نرم افزاري و دفتر كاري ما مطابق با استانداردهاي روز دنيا ا ست كه به تمامي نيازهاي كاربران پاسخ مي دهد. اپليكيشن موبايل هاي هوشمند نيز يكي از آن موارد است

کارآفرین ناب: شرکت بیز تاکنون چه میزان اشتغال زایی داشته است؟

اشتغال زایی مستقیم حدود 30000 شغل را میتوانیم اعلام کنیم که در حالت غیرمستقیم آن خیلی بیش تر می شود.

کارآفرین ناب: آموزش ها در شرکت به چه صورت است؟

شرکت بیز در این قسمت دست به یک اقدام هوشمندانه و مؤثر زد. در حال حاضر چهار تیم با تجربه که در هر کدام راهبرانی با تجربه سال ها مطالعه و تجربه عملی این تجارت وجود دارند مشغول فعالیت هستند. شرکت بیز این چهار تیم را به رسمیت شناخته و هر کس بعد از ثبت نام می تواند تیم حامی خود را در دفتر کاری خود ببیند. تمام ابزار آموزشی این تیم ها با اصول کلی و فرهنگ های شرکت همسو است و تفاوت ها فقط در امور فرعی و استراتژیکی است که هر تیم در طول سال ها تجربه به دست آورده و با استفاده از آن ها نتیجه گرفته است. تمام تیم ها برنامه های آموزشی خود را از سطح مبتدی تا پیشرفته دارند. این آموزش ها از افراد تازه کار تا راهبران باتجربه، همه را شامل می شود. این موضوع خلا اولیه موجود در شرکت ها که نبودن تیم آموزشی قدرتمند بود را کاملاً برطرف کرده است و خوشبختانه از مشکلات فراوانی مثل عدم همسویی تیم ها و مسائلی مانند شیفت یا مسائلی از این دست جلوگیری کرده است. در ضمن به زودی برنامه های آموزشی خود شرکت نیز جهت هماهنگ سازی بیش تر کل سازمان فروش بیز، به کمک راهبران اصلی شرکت، ارائه خواهد شد. این آموزش ها هم در زمینه محصولات و هم در زمینه نحوه ی انجام این کسب و کار خواهد بود.

کارآفرین ناب: چه فعالیت هایی تاکنون در راستای ترویج بازاریابی شبکه ای انجام داده اید؟ در سطح کشور چه فعالیت هایی انجام شده است؟

اصلی ترین فعالیت ترویجی در بازاریابی شبکه ای، همین تبلیغات شفاهی است که توسط بازاریابان انجام می شود؛ به عبارتی ما هر تبلیغی هم کنیم، تاثیرش به اندازه ی تبلیغات شفاهی همکاران عزیزمان نخواهد بود. بازاریابان هر شرکتی، با درست انجام دادن این کسب و کار، بهترین مبلغان این صنعت اند. شرکت با همکاری تیم هایش با برگزاری همایش ها در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، یزد، قزوین، رامسر و ... و ارائه مقالات در نشریات معتبر ملی و محلی قدم هایی در جهت ترویج این صنعت نوپا در کشور برداشته ایم. البته باید این را هم در نظر بگیریم که ما هنوز در ابتدای راه خود هستیم و نباید توقع بیش از حد داشته باشیم.

کارآفرین ناب: چه توصیه ای برای افراد تازه وارد دارید؟ برای رسیدن به موفقیت چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

در ابتدا بدانند که این کار یک شغل نیست بلکه کسب و کاری را برای خودشان شروع کرده اند و مسئولیت کسب و کارشان را خودشان به عهده بگیرند و بدانند که در این کسب و کار، هر چه بکارند روزی نه چندان دور، برداشت خواهند کرد. بدی بکارند بدی، و خوبی بکارند خوبی نصیب شان خواهد شد.

بدانند راز این صنعت این است که اول باید به دیگران کمک کرد، تا به خواسته هایشان برسند تا بعد بتوانی به آنچه می خواهی برسی.

بدانند که این صنعت هنوز در ایران نوپا است و نباید انتظارات بیش از حدی از آن داشت، بلکه باید به آن کمک کرد تا جایگاه راستین خود را کم کم پیدا کند. بدانند که حامی شان چاره ای جز کمک کردن به آن ها را ندارد، پس تا مشاهده ی اولین نتایج کار، حداقل کمی به وی اعتماد کنند و بدانند که بعد از خدا تنها کسی که می تواند سرنوشت شان را در این صنعت رقم بزند، فقط و فقط خودشان هستند و بس.

بازاریابی شبکه ای، کارخانه ی آدم سازی است. خدا چه می داند شاید برای رویارویی با دنیای جدید، نیاز باشد که دوباره و از نو ریخته شویم و بازاریابی شبکه ای دقیقاً این کار را انجام می دهد. در تکمیل پاسخ به اين سوال چند نكته دیگر را می شود ذكر کرد. بايد ذهنيت مالكيت كسب و كار داشته باشند، يعني خودشان را مالك اين تجارت بدانند و با ذهنيت كارمندي به نتيجه اي در لحظه ورود براي خود تصور كرده بودند هرگز نخواهند رسيد.

دوم اينكه بايد تصميم بگيرند كه موفق شوند و براي رسيدن به موفقيت بايد بهايش را نيز پرداخت كنند يعني با اين جمله كه " ميرم ببينم چي ميشه " به جايي نخواهند رسيد.

و سوم بايد براي حداقل يك سال دوام بياورند، هر اتفاقي كه بيفتد چه خوب يا به ظاهر بد برايشان خوب است، زیرا درس هاي خوبي ياد خواهند گرفت. يك سال ماندن در اين صنعت مي تواند نشانه اي باشد از كساني كه پتانسيل موفقيت را دارند.

و در آخر بزرگ ترین توصیه من برای تازه واردها این است که از عارضه پول بادآورده بر حذر باشند. درست است که تجارت بازاریابی شبکه ای در مقایسه با الگوهای رایج کسب و کار، بسیار زود بازده تر است، اما این یک راه برای یک شبه پولدار شدن نیست. این تجارت بسیار ساده است، ولی به هیچ وجه آسان نیست. و تنها افرادی در این صنعت موفق می شوند که اهدافی ارزشمند در زندگی داشته باشند و حاضر باشند بهای رسیدن به آن ها را در عمل با کار جدی و مستمر بپردازند. این صنعت بسیار گسترده است. توصیه آخر من به تازه واردها این است که مطالعه شخصی در این باره را بسیار جدی بگیرند و همزمان با گسترش شبکه خود، درک و دانش خود را هم درباره این صنعت مدرن ارتقاء دهند.

کارآفرین ناب: چشم اندز شرکت بیز برای آینده چیست؟

روزی را می بینیم که در هر خانه ای در این کشور پهناور حداقل یکی از محصولات بیز موجود باشد. می بینیم که تا 5 سال آینده به رقیبی جدی برای شرکت های غول پخش در ایران تبدیل شده ایم. خواهیم دید که به خاطر کاستن چشم گیر معضل بیکاری، باعث شده ایم که نگاه مسئولان کشور به این صنعت بسیار جدی تر شود. می بینیم که بیز، استاندارهای این صنعت را در ایران کاملاً ارتقاء داده است. خواهیم دید به پیشتاز صنعت فروش مستقیم در کشور عزیزمان و خاور میانه تبدیل شده ایم, به امید دست یافتن به این اهداف.

  انتشار : ۵ خرداد ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 290

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پر فروش ترین های فورکیا


    پر بازدید ترین های فورکیا


    مطالب تصادفی

    • آموزش آرایش برای بانوان
    • آموزش کامل نرم افزار کورل‌دراو (CorelDRAW)
    • میخواهم کسب و کار اینترنتی راه بیاندازم از کجا شروع کنم؟
    • ۲۰۰ فاکتور موثر در سئوی سایت
    • دانلود کتاب شانس دوباره

    @mehdizivari60

    ما خیلی خفنیم